Actualitat


19-11-2014

El nou Reglament de Circulació podria entrar en vigor a mitjans de març

El nou Reglament de Circulació podria entrar en vigor a mitjans de març

El nou Reglament de Circulació podria entrar en vigor a mitjans del mes de març de 2015.

A poc a poc es van sabent alguns detalls del text, que quedaven per concretar en els diferents esborranys, i es confirmen altres dels quals ja s'havia parlat. Repassem els capítols més importants:

Infraccions noves
- Serà falta greu fer una obra a la via sense comunicar al seu titular.
- Es sancionarà amb més rigor la caiguda de la càrrega a la via amb perill per a la resta dels usuaris.
- També, incomplir que fa a les autoritzacions de circulació.
- Així mateix, danyar o alterar les infraestructures, per vulnerar el que disposa sobre masses o dimensions dels vehicles.
- I utilitzar detectors de radar, que oferirà la pèrdua de tres punts i una multa de 250 euros. Referent a això no convé confondre tres conceptes: localitzadors (que estan permesos), detectors i inhibidors (que estan prohibits).
- Impedir inspeccions en els centres d'ensenyament de la conducció, que serà considerat falta molt greu.
- Conduir un vehicle amb un permís inferior serà sancionat amb la pèrdua de quatre punts.

Bicicletes
- Sabuda és la voluntat del legislador d'afavorir la circulació de bicicletes. Les autoritats entenen que contribuirà a la calma del trànsit i a potenciar la mobilitat. No obstant això, es tracta també que els ciclistes no vagin alegrement per les voreres. Han d'entendre que són conductors i no vianants sobre rodes.
En vies urbanes podran anar pel mig del carril quan se'ls pugui avançar amb seguretat i facilitat. L'obligació d'anar per les calçades i no per les voreres, afecta tots els ciclistes excepte als menors de 14 anys, que, quan ho facin, no podran anar a més de 10 km / hi hauran de respectar la prioritat dels vianants. Pel que sembla es permetrà que algun adult en bicicleta pugui acompanyar al nen.
- En els carrils bici es podrà anar com a màxim a 20 km / h. Aquests carrils són per aquest tipus de vehicles, no perquè es passegin els vianants.
- Les bicicletes podran dur remolcs i semiremolcs. Faran servir dispositius d'il•luminació per quan hi hagi escassa visibilitat. El ciclista portarà en aquest cas una armilla i les peces reflectants suficients. Quan els ciclistes creuin muntats en les seves bicis els passos de vianants tindran prioritat sobre els cotxes.
- Les bicicletes podran anar en sentit contrari; aquesta eventualitat l'ha de decidir l'ajuntament.
- En el Reglament de Circulació també apareixerà la possibilitat per al conductor d'un automòbil d'ocupar el carril contigu o contrari sempre que es deixi un metre i mig com a mínim de separació lateral amb el ciclista i la prohibició en els avançaments de posar en perill al ciclista, fins i tot el que ve en sentit contrari.
- Les bicicletes abandonades seran retirades al dipòsit municipal de vehicles.

Velocitats
- En via interurbana, 90 km / h com a màxim, i sempre que estiguin delimitats la calçada i els carrils; 70 km / h quan hi hagi marques d'eix de la calçada o bé estigui delimitat la vora; 50 km / h quan no hi hagi marques vials.
- La velocitat genèrica en autopista i autovia seguirà sent de 120 km / h. Excepcionalment, es podrà circular a 130 km / h quan el tram estigui senyalitzat amb panells de missatge variable, l'índex de sinistralitat i mortalitat sigui molt baix, el traçat i la pavimentació siguin molt bons i es donin unes condicions meteorològiques i ambientals òptimes.
- Es permetrà que les bicicletes puguin anar per sota de les velocitats mínimes.
- Es crearan a les ciutats zones de plataforma única (calçada i vorera), amb possibilitat que circulin patins i monopatins, si l'ajuntament així ho disposa, però aquests enginys no circularan mai a més de 10 km / h. Aparells de mobilitat personal de velocitat superior a la del pas humà.
- En poblat, hi haurà tres tipus de velocitat màxima: 20, 30 i 50 km / h.

Els SRI i el casc per a motoristes
- Es prohibirà que els menors ocupin el seient davanter del vehicle, quan facin menys de 1,35 m, llevat que no hi hagi seients del darrere o que ja estiguin ocupats per menors. Si no hi caben 3 cadiretes en la part de darrere, una podrà anar al davant.
La col•locació de la cadira (a favor del sentit de la marxa o en contra) es deixarà al criteri que estableixi el fabricant.
- Els menors de tres anys no podran viatjar en un vehicle de menys de nou places en el qual no es pugui acoblar un SRI.
- Per altra banda, desapareixeran les excepcions mèdiques per a l'ús del casc de motorista i es prohibiran els anomenats “calimeros” o “quitamultas” (cascs no homologats), que moltes vegades consisteixen en un mer plàstic farcit amb escuma. En aquest cas, hi haurà un període de transició d'un any.

Mesures diverses
- Existirà la possibilitat de restringir el trànsit, tant dels vehicles privats com dels públics, per combatre la pol•lució. La competència la té l'autoritat municipal, davant d'una situació d '"Alerta mediambiental", quan sigui superat el nivell màxim permès de partícules suspeses en l'aire.
- Les grues d'auxili no seran considerades vehicles prioritaris, tot i que tindran prioritat quan vagin al rescat d'un vehicle avariat. També tindran certs privilegis en matèria de parades i estacionament perquè s'entén que presten el servei amb agilitat.
- No serà necessari perseguir l'infractor per denunciar (els agents no van sempre en un vehicle).
- Entre els casos d'immobilització del vehicle s'inclouran no complir les autoritzacions especials i no portar els SRI homologats.
- Es transposa a l'ordenament jurídic espanyol el que disposa la directiva comunitària 2011/82. Aquesta directiva està pensada per poder sancionar els conductors d'un país de la UE que cometin una infracció de trànsit en un altre. Hi ha 27 bases de dades la informació serà compartida per les autoritats dels països membres. (La directiva, segons ha disposat el Tribunal Europeu de Justícia, s'ha de modificar, però mentrestant continua en vigor el text actual.)
- El Reglament General de Circulació també entén la responsabilitat en el cas d'atropellament d'una espècie cinegètica en zona de caça. D'acord amb el que disposa la Llei 17/2055, el responsable serà el que atropella l'animal, i no podrà reclamar pels danys. Després de 12 hores de finalitzar la cacera, el responsable serà el titular del vedat, i també el titular de la via si no ha senyalitzat (amb el senyal P-24) o de tancar adequadament l'àrea.
- Drogues: La idea és sancionar si es condueix sota els efectes de substàncies psicotròpiques. Les màquines utilitzades per fer les proves només detecten el consum de les últimes hores. Els símptomes han de ser corroborats per la prova.

(Noticia extreta de la Revista Autoescuela)