Actualitat


29-01-2015

La indústria podrà fabricar bateries d'automoció que es carreguen en vuit minuts i duren 1.000 quilòmetres

El grafè és el material de moda i un dels elements centrals de la investigació aplicada. Els experts consideren que serà clau en la propera revolució industrial del segle. El petroli baixa en els mercats internacionals, sigui per qüestions polítiques o recaiguda econòmica, però molts sospiten que la caiguda seguirà si la investigació en grafè fructifica en inversions industrials i comercialitza les aplicacions ja desenvolupades. Europa està per la labor i ha aportat recursos per al seu desenvolupament. Les empreses han aconseguit els primers èxits i encara no es veuen els límits en la seva aplicació quotidiana.

Graphenano, companyia espanyola productora de grafè a escala industrial, s'ha unit a la Universitat de Còrdova per aconseguir les primeres bateries de polímer de grafè i els resultats han estat sorprenents. Una bateria es recarrega en vuit minuts i ofereix una autonomia de 1.000 quilòmetres per a l'automòbil que la incorpori. L'empresa Grabat Energy serà l'encarregada de la fabricació en sèrie aquest any. Grans firmes d'automoció alemanyes comencen a provar les bateries amb els seus cotxes elèctrics.

Un cop comprovada l'existència del bosó de Highs en la física quàntica, un altre material obre avenços tecnològics per al futur immediat. Però què és l'anomenat grafè o 'material de déu'? El grafè és un full d'àtoms de carboni del gruix d'un àtom. Aconseguir aquesta fina capa és possible des de mitjans dels 90, però va ser el 2004 quan físics britànics, successivament guardonats amb el Nobel, van aconseguir entendre el seu funcionament físic, el que va permetre explotar les seves extraordinàries propietats: transparència, conductivitat elèctrica, resistència i flexibilitat. És el material més dur del món.

PROPIETATS

Aquest material és extraordinàriament conductor tant elèctric (els seus electrons es mouen cent vegades més ràpid que en el silici) com tèrmic, és molt transparent, resulta més resistent que el mateix diamant i dues-centes vegades més que l'acer, molt flexible, tan dens, que ni tan sols el gas heli (l'àtom més petit) el pot travessar, molt sensible a qualsevol molècula que es dipositi en la seva superfície i tot això en finíssimes capes d'un àtom de gruix (un milió de vegades més fi que un full de paper) .

Una altra interessant propietat és que si al grafè se li aplica un senyal elèctric de certa freqüència, genera una altra ona del doble o el triple de freqüència (és un multiplicador de freqüències) pel que permet treballar a freqüències de rellotge molt més altes de les actuals. En aquest sentit, algunes aplicacions en informàtica permeten desenvolupar xips amb freqüències de rellotge impensables fins ara.

APLICACIONS

La firma Graphenano assegura que les bateries fetes amb grafè són capaços de durar fins a quatre vegades més que les tradicionals d'hidrur metàl·lic i dues vegades més que les de liti. Així per exemple, un vehicle elèctric podria aconseguir amb aquesta tecnologia els 1.000 quilòmetres d'autonomia, asseguren. I tot això amb una càrrega que no supera els vuit minuts. A més, el grafè permet reduir el pes de les bateries a la meitat de les convencionals. En telèfons mòbils el grafè pot ser un avanç important, sense problemes de compatibilitat amb tecnologies anteriors. Els problemes per quedar-se sense bateria passaran a la història per l'elevada velocitat de recàrrega.

(Noticia publicada a El Periodico)